Dlaczego interaktywne materiały wideo bardziej angażują uczestników szkolenia?
Miałem dzisiaj okazję obejrzeć nagranie webinaru Anny Sabramowicz: The Anatomy of an Articulate Storyline Template That Engages, które jest dostępne na kanale YouTube Anny.
Anna podzieliła się historiami związanymi z tworzeniem szkoleń e-learingowych z wykorzystaniem materiałów wideo.
#1: Case study: szkolenie dla firmy Adidas.
Firma Anny zaprojektowała szkolenia, wykorzystując materiały wideo, z których dotychczas korzystali pracownicy firmy Adidas.
Na czym polegała zmiana?
Materiały zostały podzielona na krótkie, dopasowane tematycznie odcinki. W odpowiednich momentach wideo zostaje zatrzymane i na ekranie pojawiają się pytanie i możliwe odpowiedzi. Po udzieleniu odpowiedzi pojawia się informacja zwrotna z wyjaśnieniem.
Źródło: YouTube The Anatomy of an Articulate Storyline Template That Engages , omówienie rozpoczyna się od tego miejsca
#2 Case study: przygotowanie szkolenia Broken co-worker
Drugi przykład to kultowe szkolenie Broken co-worker, które łączy ideę tworzenia komiksów z wykorzystaniem materiałów wideo. Konwencja zaangażowania jest bardzo podobna:
- Historia (przedstawienie problemu);
- Pytanie;
- Konieczność dokonania wyboru;
- Informacja zwrotna.
Źródło: Broken-co-Worker (dostęp wymaga wpisania adresu e-mail)
W tym szkoleniu dodatkowo wykorzystano interakcje przeciągnij i upuść. Zadaniem uczestnika jest wybór i przeciągnięcie odpowiedzi we wskazane miejsce.
Każde z w/w szkoleń zostało wyprodukowane w programie Articulate Storyline, który jest doskonałym sposobem tworzenia interaktywnych materiałów e-learningowych. Niestety cena licencji komercyjnej programu wynosi 1398 USD + VAT łącznie ok 7 000 zł.
Dobre wieści są takie, że aby przygotować podobne materiały nie trzeba posiadać licencji Articulate Storyline, ponieważ interaktywne wideo łatwo przygotujemy w kreatorze multimedialnych prezentacji platformy Spoti.
Dlaczego interaktywne materiały wideo bardziej angażują uczestników szkoleń?
Ekran wykonany w nowej wersji programu iSpring Suite
Wyobraź sobie, że podczas szkolenia prowadzący mówi przez trzy godziny, nie zadaje pytań, nie angażuje uczestników tylko mówi. W przypadku szkoleń wideo znużenie uczestnika i spadek uwagi występuje dużo szybciej.
Podział materiału wideo i wprowadzenie interakcji zwiększa zaangażowanie uczestników.
Interaktywne wideo na platformie e-learningowej Spoti.
Poniżej przykład interaktywnego wideo, który przygotowywałem w kreatorze prezentacji dostępnym na platformie Spoti:
W intuicyjnym kreatorze można wykorzystać różne rodzaje interakcji tj.:
- quiz z wyborem jednej lub wielu poprawnych odpowiedzi;
- prawda czy fałsz;
- interakcja przeciągnij i upuść;
- pole z dodatkowymi informacjami, które są dostępne po kliknięciu;
- przycisk z linkiem;
Możliwość tworzenia interaktywnych materiałów wideo jest standardowo dostępna na platformie e-learningowej Spoti.
Poradnik dotyczący przygotowania materiałów wideo znajdziesz tutaj.
Zapraszam na 20 minutowe, bezpłatne spotkanie w wirtualnym pokoju, podczas którego omówimy możliwości współpracy.