screncasty od czego rozpocząć

W poprzednim artykule opisałem specyfikę webinarów, dzisiaj mój ulubiony sposób tworzenia szkoleń, czyli nagranie ekranu (z angielskiego screencast).

Jak nagrywać screencasty?

Plan działania jest prosty:

  • przygotuj scenariusz,
  • usiądź przed komputerem,
  • uruchom prezentację, stronę internetową lub program, który chcesz omówić,
  • włącz program do nagrywania,
  • nagraj, zmontuj i opublikuj nagranie na platformie e-learningowej.

Do każdego nagrania można (opcjonalnie) przypisać test, który potwierdzi, że uczestnik zapoznał się z materiałem.

Nagrywanie screencastu infografika

 

Screencast jest często lepszym rozwiązaniem od webinaru

Dlaczego?

Screencast możesz przygotować “na spokojnie”, wcześniej, jeśli coś nie wyjdzie całość lub fragment można nagrać ponownie. Dla adresatów taka forma jest wygodniejsza, nie muszą być obecni przed komputerem o określonej porze, mogą obejrzeć nagranie w dowolnym terminie.

Jeśli w ten sposób pozyskujesz potencjalnych klientów, to dostęp do nagrania możesz udostępniać po wpisaniu adresu e-mail, polubieniu na Facebooku itd.

Co jest potrzebne do nagrywania ekranu?

Elementy niezbędne:

  • dobry mikrofon lub słuchawki z mikrofonem podłączane przez USB (mikrofony wbudowane do laptopów nie nadają się do tego celu), osobiście korzystam z Samson C01U, ale jest sporo innych, dobrych mikrofonów,
  • wygłuszone pomieszczenie, w którym nie słychać hałasów z otoczenia (idealne pomieszczenie do nagrywania ma niski czas pogłosu, w praktyce dobrze sprawdzają się niewielkie pokoje z dużą ilością miękkich przedmiotów tj. dywan, sofa, zasłony itd.)
  • program do nagrywania, o tym więcej za moment.

Co można nagrywać?

Wszystko co dzieje się na ekranie oraz wyjaśnienia i komentarze:

  • zawartość prezentacji przygotowanej w Power Point, Google Docs lub Prezi,
  • omówienie na tle pokazu zdjęć,
  • wykresy, schematy, grafiki,
  • sposób działania aplikacji,
  • zawartość strony interentowej itd.

Przykładowe screencasty

Jak korzystać z bazy wiedzy POKL?

Czy e-learning do szansa czy zagrożenie dla firmy?

Jak usunąć tło z obrazków w Power Point 2013?

Planujesz wykorzystanie e-learningu? Skorzystaj z bezpłatnej 30 dniowej wersji testowej platformy e-learningowej!

Jakie programy można wykorzystać do nagrywania?

Bezpłatne:

  • Jing – umożliwia nagranie max 15 minutowych wykładów. Sądzę, że nagrywanie dłuższych nie ma sensu, lepiej podzielić na kilka części. Więcej na temat zastosowań Jing napisałem w tym wpisieLink do pobrania programu
  • Screencast-o-Matic – jeśli nie lubisz instalować programów na komputerze to będzie dobra alternatywa, ponieważ program działa przez przeglądarkę. Wersja bezpłatna nagrywa max 15 minut. Link do programu

Płatne:

6 rzeczy o których warto pamiętać nagrywając screencasty:

#1 Nagrywaj w takiej rozdzielczości, w jakiej nagranie będzie najczęściej odtwarzane.

#2 Przygotuj scenariusz, oszczędzisz sporo czasu na poprawki,

#3 Stosuj zasadę przedstawiania informacji od ogółu do szczegółu.

#4 Usuń z ekranu wszystkie elementy odwracające uwagę tj. skróty, foldery i pliki na pulpicie, zakładki w przeglądarce, ukryj pasek zadań Windows itd.

#5 Unikaj szybkich ruchów myszką na ekranie podczas nagrania.

#6 Uśmiechaj się do mikrofonu podczas nagrania, to słychać!

Popraw efektywność prowadzonych procesów szkoleniowych

Nasza platforma e-learningowa idealnie sprawdza się do publikacji screencastów i wykładów wideo.

Skorzystaj z bezpłatnej 30 dniowej wersji testowej platformy e-learningowej!

Krzysztof Kwasniewski

Krzysztof Kwasniewski

Pomagam przedsiębiorstwom i instytucjom wykorzystać szkolenia i platformy e-learningowe, w prowadzeniu szkoleń i zwiększaniu motywacji pracowników. Chcesz poznać korzyści wynikające z wykorzystania e-learningu w organizacji? Zarezerwuj termin spotkania (w wirtualnym pokoju).
Krzysztof Kwasniewski
Krzysztof Kwasniewski