Jak wykorzystać elementy grywalizacji w szkoleniach e-learningowych?
Wykorzystanie elementów grywalizacji w szkoleniach e-learningowych to metoda, która może bardzo uatrakcyjnić przebieg szkolenia.
Najprostszym sposobem wykorzystania tego mechanizmu jest nagradzanie uczestników punktami. Jest to moduł dostępny standardowo w ramach platformy Spoti i nie wymaga dodatkowych rozszerzeń.
Uczestnik może zdobywać punkty za ukończenie wybranych szkoleń lub poprawne rozwiązanie quizów i testów. Zdobyte punkty mogą być również wirtualną walutą, której gromadzenie jest warunkiem przystąpienia do innego szkolenia. Zdobyte punkty są widoczne w zakładce „Moje postępy” obok informacji o otrzymanych certyfikatach oraz postępach w szkoleniach.
Jeśli jednak potrzebujesz prawdziwego turbodoładowania, to mamy dodatkowy moduł, który umożliwia realizację bardzo zaawansowanych scenariuszy. Przykładowe wdrożenie omówię na przykładzie.
Mój scenariusz jest następujący:
Chciałbym nagrodzić uczestników za rozpoczęcie szkoleń oraz zachęcić ich do aktywności w ramach portalu społecznościowego. I tak:
- Za ukończenie pierwszego quizu uczestnik zdobędzie odznakę „Idziesz jak burza” oraz 100 punktów.
- Za ukończenie pierwszego całego szkolenia nagrodzę uczestnika odznaką „Robisz postępy” oraz zasilę konto 150 punktami.
- „Podróżnik” to odznaka, którą można zdobyć za rozwiązanie 5 quizów.
W przypadku aktywności społecznościowej przygotowałem następujące niespodzianki:
- „Dobry początek” to nagroda za pierwsze logowanie.
- „Poczuj się jak u siebie” – odznaka, którą można zdobyć po zmianie okładki profilowej i wgraniu własnego avatara.
- „Inspirujesz innych” to status, który uzyskasz, jeśli udostępnisz ciekawą treść, którą inne osoby uznają za przydatną i polubią minimum 5 razy.
I tak mógłbym dalej tworzyć i tworzyć kolejne scenariusze, wierzę jednak, że już rozumiesz, na czym to polega.
Mogę tworzyć odznaki, statusy, poziomy. Ogranicza mnie tylko wyobraźnia. Główna zasada jest taka, aby na początku zaoferować dużo za relatywnie mało wysiłku, a potem poprzeczka idzie mocno w górę. Uczestnikom będzie szkoda stracić to, co już uzyskali… i to jeden z powodów, dla których ta metoda tak dobrze działa.
Odznaki, statusy, zdobyte poziomy oraz punkty są wyświetlane na profilu społecznościowym użytkownika. W ten sposób inni mogą zobaczyć, co już zdobył, oraz zapoznać się z listą zadań, które należy wykonać. To również doskonały mechanizm motywujący. Projektując scenariusz grywalizacji, pamiętaj, proszę, że to nie jest prosta rywalizacja. Wiele osób popełnia ten błąd. Według definicji Pawła Tkaczyka, grywalizacja dodaje elementy frajdy do czynności, które zwykle się z frajdą nie kojarzą. I o tę frajdę najbardziej tu chodzi.
Trzymam kciuki!
Zapraszam na 20 minutowe, bezpłatne spotkanie w wirtualnym pokoju, podczas którego omówimy możliwości współpracy.